فضای مجازی

خلاصه بورس در ۱۴۰۲ / ۲ فصل سبز و ۲ فصل قرمز

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۲، ۴ ماه صعودی و ۸ ماه نزولی را پشت سر گذاشت و در نهایت سال را در نزدیکی سطح ۲.۲ میلیون واحدی به پایان برد.

شاخص کل بورس تهران در حالی که در ابتدای سال در کانال ۲.۳ میلیون واحد قرار داشت، سال ۱۴۰۲ را در محدوده ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار واحد به پایان برد؛ اما سال ۱۴۰۲ سالی پر فراز و نشیب بود.

شاخص کل در پایان سال ۱۴۰۲ ، ۲۳۴ هزار و ۶۳۵ واحد پایین‌تر از سطح پایانی سال ۱۴۰۱ ایستاد و رشد ۱۱.۹ درصدی را پشت سر گذاشت. بنابراین می‌توان گفت بازدهی بورس بطور متوسط در سال گذشته، ۱۱.۹ درصد بوده است. شاخص هم وزن نیز در پایان سال نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۵۷ هزار و ۳۲۶ واحد افت داشته است که افزایش ۲۶.۸ درصدی را نشان می‌دهد. 

بهار فصل صعود شاخص بورس بود. در آخرین روز معاملاتی فروردین شاخص کل بورس در رقم ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد قرار داشت تا بازدهی بورس در فروردین مثبت ۱۸.۵ درصد باشد و شاخص هم‌وزن نیز به سطح ۷۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد رسید که ۱۷۵ هزار و ۵۰۶ واحد صعود داشته است. در فروردین ماه ۹ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار سهام شد.

در آخرین روز کاری اردیبهشت شاخص کل بورس در رقم ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار واحد قرار گرفت تا بازدهی دومین ماه سال منفی شود و افت ۰.۹ درصدی داشته باشد. شاخص هم‌وزن نیز در سطح ۷۶۴ هزار و ۵۹ واحد قرار گرفت. در اردیبهشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشتر بخوانید:

شاخص در خرداد ماه نیز پائین آمد و افت ۵.۶ درصدی داشت. در این ماه شاهد موج سنگین خروج پول حقیقی بودیم و در مجموع بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارح شد. این روند در ماه‌های بعدی ادامه داشت.

تغییر شاخص در فصل بهار، نسبت به پایان اسفند ۱۴۰۱، رشد ۸.۷ درصدی را نشان می‌دهد. در تیر ماه شاخص یک کانال پائین آمد و در پایان اولین ماه تابستان در رقم یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحد قرار گرفت تا افت ۸.۸ درصدی را ثبت کند. در مرداد شاخص افت ۲.۲ درصدی را ثبت کرد و شاخص هم وزن نیز به کانال ۵ درصد تنزل کرد.

 در شهریور ماه شاخص کل با رشد ۹.۴ درصدی به کانال ۲ میلیونی صعود کرد. تغییر شاخص در تابستان نسبت به پایان بهار منفی ۱.۹ درصد بود.

مهرماه شاخص کاهش ۴ درصدی داشت و در آبان نیز نیز ۰.۶ درصد ریزش  کرد. در آذر شاخص مثبت ۹.۴ درصد صعود کرد. بدین ترتیب پاییز فصل رشد بازار بود، شاخص در پاییز ۴.۳ درصد بالا آمد.

در دی ماه شاخص منفی ۱.۹ درصد پایین آمد ودر انتهای بهمن شاخص کل بورس به سطح ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد رسید و بازدهی بهمن منفی ۴.۴ درصد شد. 

در آخرین ماه سال شاخص کل بورس در آخرین روز کاری به سطح یک میلیون و ۱۹۵ هزار واحد رسید تا بازدهی اسفند مثبت ۵.۹ درصد شود.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *